بازی شطرنج بردیا

سرگرمی‌های فکری و ساده‌ای همچون منچ، مار و پله، شطرنج و... از گذشته تا به امروز، یار و همراه کودکان، نوجوانان و بزرگسالان بوده‌ و هستند. هر کجا که دو نفر برای انجام قوانین شطرنج دور هم جمع شده باشند، عده‌ای نیز به عنوان تماشاگر حضور دارند و از مشاهده‌ی این رقابت هیجان‌انگیز لذت می‌برند. شطرنج نه تنها یک سرگرمی ارزشمند محسوب می‌شود، بلکه فواید بسیاری برای ذهن و مغز انسان نیز به همراه دارد. همین امر سبب می‌شود، استفاده از شطرنج برای کودکان نیز حائز اهمیت باشد.

ادامه مطلبنمایش کمتر
60,750 تومان بدون مالیات 67,500 تومان
‎−10%
آخرین موجودی 1 قلم
مرجع:
254299
افزودن به محبوب‌ها0
اضافه به مقایسه0
افزودن به علاقه‌مندی‌ها
کالاهای مشابه
توضیحات
قوانین اصلی «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» چیست؟

«بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» از انواع بازی های دورهمی سنتی محسوب می‎شود و از قواعد ساده‌ا‌ی پیروی می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود، ابتدا یکبار قواعد شطرنج را برای فرزند خود توضیح داده و سپس اشتباهات او را در طول رقابت برطرف کنید. مهم‌ترین قوانین «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» به شرح زیر هستند:
  1. شطرنج با دو نفر انجام می‌شود که هر کدام، به نوبت مهر‌ه‌های خود را بر روی صفحه‌ی شطرنج حرکت می‌دهد. همچنین فردی که صاحب مهره‌های سفید است، شروع‌کننده‌ی رقابت خواهد بود.
  2. هر فرد در رقابت شطرنج، تنها یک هدف را دنبال می‌کند.در واقع، در طول «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» باید شاه حریف همواره در معرض حمله قرار بگیرد. زمانی که حریف شما نتواند، شاه خود را از حمله‌ی مهره‌های شما در امان نگه‌ دارد، اصطلاحا کیش و مات شده‌است.
  3. زمانی که هیچ کدام از شرکت‌کنندگان نتوانند شاه حریف را مورد حمله‌ قرار دهند، رقابت با نتیجه‌ی مساوی خاتمه می‌یابد.
  4. حرکت‌ مهره‌های «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» به شرح زیر است:
  • رخ: این مهره در ستون یا ردیفی که خود در آن قرار دارد، حرکت می‌کند. همچنین مهره‌ی رخ محدودیت تعداد خانه ندارد.
  • فیل: فیل به صورت قطری و به هر خانه‌ای که بخواهد، حرکت می‌کند.
  • وزیر: ویز به صورت افقی، عمودی و قطری از خانه‌ای که در آن قرار دارد، حرکت می‌کند. این مهره نیز محدودیت تعداد خانه ندارد. البته فیل و وزیر نمی‌توانند از روی‌ مهره‌هایی که در مقابل آن‌ها قرار دارد، پریده و حرکت کنند.
  • اسب: اسب به صورتی L شکل حرکت کرده و از روی مهره‌های حریف نیز جابجا می‌شود.
  • پیاده یا سرباز: سرباز در هر نوبت، تنها یک خانه به سمت جلو حرکت می‌کند. چنانچه خانه‌ی مقابل او توسط مهره‌ی حریف اشغال شده‌باشد، حرکت سرباز ناممکن می‌شود. همچنین سرباز می‌تواند، مهره‌ی حریف را که در خانه‌ی قطری آن قرار دارد، از دور رقابت حذف کند.
  • شاه: حرکت شاه همواره به یک خانه محدود می‌شود. این مهره می‌تواند در صورت پر نبودن خانه‌های اطراف، به صورت افقی،عمودی و قطری حرکت کند.
7 قانون کاربردی برای شروع «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین»

همیشه در نظر داشته باشید که هیچ وقت برای شروع یادگیری قوانین «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» دیر نیست. شما در هر رده‌ی سنی که باشید، می‌توانید قواعد این رقابت هیجان انگیز را یاد گرفته و از انجام یکی از معروف‌ترین بازی های فکری لذت ببرید. بنابراین بد نیست، در گام‌های اولیه‎ی خود برای فراگیری «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین»، چند نکته‌ی طلایی و پایه را به یاد داشته باشید. این قوانین ساده و کاربردی به شرح زیر هستند:

صفحه‌ی شطرنج را درست آماده کن!

در شروع «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» هر شرکت‌کننده باید رنگ مهره‌های خود را انتخاب کند. معیار شما برای انتخاب رنگ مهره‌ها، می‌تواند رنگ مربع سمت راستی هر شخص باشد. به عبارت دیگر، فردی که مربع سمت راست و پایین بخش او رنگ روشن یا سفید داشته باشد، مهره‌های سفید رنگ را تصاحب خواهد کرد. به این ترتیب، رقیب او نیز مهره‌های سیاه رنگ را در اختیار خواهد گرفت. 

در ادامه، مهره‌های شطرنج در محل ثابت خود قرار می‌گیرد. ردیف دوم سمت از زمین هر شخص، با مهره‌های سرباز کامل می‎شود. مهره‎های رخ در دو سمت منتهی الیه و ردیف اول قرار می‎گیرند. در خانه‎های بعدی، دو مهره‌ی اسب جایگذاری می‎شوند. اکنون نوبت به مهره‌های فیل می‌رسد که در کنار اسب‎ها جایگذاری می‌شوند. در «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» مهره‎ی وزیر در خانه‎ی همرنگ خود و در کنار مهره‎ی فیل قرار می‎گیرد. بنابراین به خاطر بسپارید که وزیر‎ی سیاه روی خانه‌ی سیاه و وزیر‎ی سفید بر روی خانه‎ی سفید قرار خواهد گرفت. در نهایت، مهره‌ی کلیدی پادشاه نیز بر روی خانه‌ای با رنگ متضاد و در کنار وزیر قرار خواهد گرفت.

حرکت مهره‌ها را دقیق یاد بگیر!

در بسته‌بندی «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» 6 نوع مهره‌ی متنوع وجود دارد. هر کدام از این مهره‎ها نیز به شیوه‌ی منحصر به فردی در صفحه‌ی شطرنج جابجا می‎شوند. توجه داشته باشید که مهره‎های شطرنج نمی‎توانند از روی مهره‌های دیگر پرش کرده و حرکت کنند. البته مهره‎ی اسب از استثنائات «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» محسوب می‎شود و می‎تواند از روی مهره‎های دیگر عبور کند. همچنین هر مهره تنها می‌تواند جای مهره‎ی حریف با رنگ متضاد را اشغال کرده و مهره‌ی قبلی را از دور رقابت حذف کند. در نظر داشته باشید که حرکت هر مهره باید در راستای دو هدف توسط فرد صورت پذیرد. این اهداف به شرح زیر هستند:
  • فرد با حرکت دادن مهره بتواند از مهره‌های خود در مقابل اقدامات حریف دفاع کند.
  • حرکت دادن مهره به حفظ و کنترل خانه‎های مهم «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» کمک کند.
نحوه‌ی حرکت هر کدام از 6 مهره را در بخش قوانین اصلی «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» شرح داده‎ایم.

قوانین خاص شطرنج را آموزش ببین!

در قوانین «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» چند قانون خاص وجود دارد که ممکن است در ابتدا دور از انتظار باشد. اما فراموش نکنید که شطرنج یکی از محبوب‌ترین بازی های سرگرمی نیز محسوب می‎شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که وجود این قوانین غیر منطقی، سرگرمی و جذابیت «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» را چندین برابر خواهد کرد. پس قوانین زیر را به خاطر سپرده و در رقابت‎های خود از آن‎ها استفاده کنید:
  • مهره‌ی سرباز خود را ارتقا دهید: مهره‎های سرباز یک قابلیت ویژه دارند و آن این است که اگر به طرف دیگر صفحه‌ی شطرنج برسند، به یک مهره با قابلیت‌های بیشتر که از دور رقابت حذف شده است، ارتقا می‎یابند. شما می‌توانید نوع ترفیع خود را انتخاب کنید، اما پرطرفدارترین مهره‌ی جایگزین وزیر بوده و هست.
  • قانون فرانسوی Passant: معمولا اولین اقدام حریفان در «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» حرکت دادن مهره‌ی سرباز به میزان دو خانه به سمت جلو است. اگر در این حالت، حریف شما مهره‌ی سرباز خود را در مجاورت مهره‎ی سرباز شما قرار داد، می‎توانید سرباز خودتان را به محل اولیه سرباز حریف انتقال دهید. توجه داشته باشید که این قانون تنها در شروع «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» امکان پذیر خواهد بود.
  • قانون  castling یا قلعه سازی: در این قانون می‏توانید دو حرکت را در قالب یک حرکت انجام دهید. اما چگونه؟ زمانی که توسط مهره‌ی حریف کیش شده‏اید، ابتدا مهره‌ی شاه خود را نجات دهید. سپس می‌توانید بلافاصله مهره‌ی رخ خود را از گوشه‌ی صفحه به داخل آورده و با آن حرکت کنید. بهترین محل برای مهره‌ی رخ محلی است که حملات بعدی را منحل کند. توجه داشته باشید که قانون قلعه سازی تنها با رعایت 4 شرط زیر قابل اجراست:
  • این حرکت باید اولین حرکت مهره‌ی پادشاه شما باشد.
  • این حرکت باید اولین حرکت مهره‎ی رخ شما نیز باشد.
  • هیچ مهره‎‌ای بین شاه و رخ وجود نداشته باشد که بتوان حرکت داد.
  • ممکن است شاه تحت کنترل نباشد یا از طریق حرکت معمولی رفع کیش نشود.
چه کسی شروع کننده‌ی شطرنج خواهد بود؟!

یک اصل همیشگی در «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» وجود دارد که صاحب مهره‌های سفید همواره شروع کننده‌ی رقابت خواهد بود. بنابراین شما میتوانید رنگ مهره‎های را به صورت توافقی یا تصادفی انتخاب کنید. برای مثال، شما می‌توانید با انداختن سکه و آمدن شیر یا خط رنگ مهره‌های هر نفر را مشخص کنید. به صورت کلی، قابلیت انجام اولین حرکت یک مزیت کوچک است که به شما فرصت حمله‎ی فوری را می‎دهد.

قوانین لازم برای برنده شدن را  یاد بگیر!

چندین راه برای پایان دادن به «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» پیش رو دارید، مانند مات کردن، تساوی، استعفا یا شکست به موقع. در ادامه مهم‌ترین این حالت‌ها را شرح خواهیم داد:
  • مات کردن: به صورت کلی، هدف حریفان در «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» مات کردن مهره‎ی شاه رقیب است. این حالت زمانی رخ می‎دهد که مهره‌ی شاه تحت کنترل حریف قرار می‌گیرد و با هیچ حرکتی از کنترل او خارج نمی‌شود.
  • تساوی: اگر شرایطی در «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» رخ داد که نتیجه‌ی شطرنج با هر حرکت به نفع آن فرد شود، تساوی اعلام خواهد شد. به صورت کلی، شما می‌توانید در حالات زیر به صورت توافقی نتیجه‎ی شطرنج را تساوی در نظر بگیرید:
  • مهره‌های کافی برای مات کردن یکدیگر بر روی صفحه وجود نداشته باشد.
  • اگر یک موقعیت ثابت، سه بار متوالی برای یک شرکت‎کننده اتفاق بیفتد. 
  • 50 حرکت متوالی انجام شده است، اما در خلال آن‌ها هیچ یک از شرکت‎کننده مهره‌ی پیاده‌‎ی خود را حرکت نداده یا مهره‌ای از حریف را حذف نکرده‌ است.
استراتژی‌های پایه‌ی شطرنج را مطالعه کن!

به صورت کلی، چهار ترفند ساده وجود دارد که هر فرد آماتوری باید از آن‎ها آگاه باشد:
  • محافظت از پادشاه: مهره‌ی پادشاه خود را به گوشه‎ای از صفحه که معمولا امن‎تر است، هدایت کنید. به یاد داشته باشید که حفاظت از مهره‌ی شاه خودتان مهم‎تر از مات کردن عجولانه‎ی حریف است.
  • نباختن مهره‌ها به حریف: از مهره‌های خود به راحتی دست نکشید! هر مهره در «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» ارزشمند است. حرفه‌ای‌ها برای هر مهره ارزش مشخصی را قائل می‌شوند که می‌توانید با مطالعه استراتژی‌های شطرنج از آن‌ها آگاه شوید.
  • کنترل مرکز صفحه‌ی شطرنج: شما باید در طول «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» مرکز تخته را با مهره‎ها و مخصوصا سربازهای خود کنترل کنید. در این حالت، فضا بیشتری برای حرکت دادن مهره‌های مهم خود در اختیار خواهید داشت. 
  • استفاده از تمام مهره‌های شطرنج:‌ نگه داشتن تمام مهره‎های شطرنج در ردیف اول هیچ فایده‌ای برای شما نخواهد داشت. بنابراین در طول «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» سعی کنید، تمام مهره‌های خود را حرکت دهید.
قوانین شطرنج را به صورت منظم تکرار کن!

مهم‎ترین نکته‎ای که برای تبدیل شدن به یک حرفه‎ای باید انجام دهید، تمرین و تکرار است. هر چه تجربه‎ی شما در «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» افزایش یابد، شانس پیروزی شما در رقابت‌های گوناگون نیز افزایش خواهد یافت. شما به راحتی می‌توانید قوانین اصلی شطرنج را با «بازی فکری شطرنج جعبه‌ ای ترنج فکر آذین» فرا گرفته و تکرار کنید. 
ادامه مطلبنمایش کمتر
جزئیات محصول
254299
نظرات
بدون نظر

ثبت نظر

این کالا را با استفاده از کلمات کوتاه و ساده توضیح دهید.
بارگذاری تصاویر:
تصاویر را در اینجا رها کنید و یا برای آپلود کلیک کنید.

فهرست

خانه

تنظیمات

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود